Ook voor de wijnwereld hebben alle maatregelen rondom het coronavirus verstrekkende gevolgen. Zeker omdat de belangrijke wijnlanden zoals Spanje en Italië op dit moment volledig op slot zitten. Welke impact heeft het coronavirus op de wijnwereld? En hoe kun je hier als horecaondernemer slim op anticiperen? Jorrit Hoexum ging in gesprek met Joep Speet van Delta Wines in de Bidfood Wijn Webinar.

Welke impact hebben alle maatregelen rondom het coronavirus op dit moment voor de wijnwereld?
“De lockdowns die nu in Spanje, Italië en Frankrijk gaande zijn, betreffen nog niet meteen de wijnbranche. In de wijngaarden mag op dit moment gewoon gewerkt worden, dus dat betekent dat er straks waarschijnlijk ook gewoon geoogst gaat worden en er dus ook gewoon wijn gemaakt kan worden. Toch is er voor de oogst straks wel de onzekerheid of er voldoende oogsters te vinden zullen zijn. In hoeverre is de migratie binnen Europa dan mogelijk om deze seizoenwerkers toch te mogen laten oogsten?”
Verwacht je dat het naast de oogst op nog meer gebieden gevolgen zal hebben?
“De maatregelen van dit moment zouden kunnen gaan zorgen voor problemen bij het bottelen van de wijn. De bottelcapaciteit ligt voor een deel bij wijnproducenten zelf, maar voor een deel wordt die ook extern ingehuurd, met behulp van zogenaamde bottling trucks. Die bottling trucks mogen op dit moment niet rijden, dus er kan veel minder gebotteld worden. En op het moment dat ze straks wél weer mogen rijden, dan wil iedereen die bottling trucks tegelijk hebben, wat er alsnog toe gaat leiden dat niet overal met volle capaciteit gebotteld kan worden. Wij hebben ons hierop voorbereid door te zorgen dat onze voorraden nu alvast extra hoog zijn. Dat is ook iets voor horecaondernemers om rekening mee te houden: houd je voorraden goed in de gaten. ”
Ondervinden jullie op dit moment problemen bij het transport van wijnen?
“Ja, dat is wel een stuk lastiger geworden. Wij lopen bijvoorbeeld tegen het probleem aan dat we normaal gesproken gebruikmaken van transporteurs die vanuit Nederland naar Frankrijk bloemen brengen en dan voor ons de wijn op de terugweg naar Nederland vervoeren. Maar omdat in Frankrijk alle bloemwinkels gesloten zijn, is er nu geen transport van bloemen naar Frankrijk. Dit heeft voor ons tot gevolg dat de transportkosten van onze wijn op dit moment twee keer zo hoog liggen, omdat wij dus óók de heenreis van onze transporteur moeten betalen.”
Verwacht je dat de consument na deze crisis anders gaat consumeren?
“Ik denk dat als de horeca straks weer opengaat, de regels dan nog steeds flink aangescherpt zullen zijn en je dus in feite een soort ‘halve’ horeca krijgt. Op het moment dat dat aan de orde is, is het voor ondernemers heel belangrijk om de gemiddelde besteding omhoog te krijgen. Zodat je de marge wat kunt vergroten op de couverts die je nog wél hebt. Daar hoort natuurlijk ook bij dat hoe duurder de fles wijn is die je verkoopt, hoe meer marge je hebt en hoe meer je uiteindelijk overhoudt. Dus ik denk dat er wat dat betreft ook wel een kans ligt om betere wijnen te verkopen.”
Wat kunnen we de komende jaren verder nog op wijngebied verwachten?
“Ik denk dat wijn uit blik steeds groter gaat worden. Je ziet dat dit in Amerika al heel populair is en ook in Engeland is het behoorlijk in opkomst. In België en Nederland maakt wijn in blik nu net z’n entree. Ik denk dat het ook heel goed past bij de trend van maaltijdbezorging, dus ik zou zeggen: zet zo’n blikje wijn er vooral bij in het koelvak.”
Bron: foodyard.nl