Voor het eerst is het aantal doden op de Waalse wegen gezakt onder de 200 slachtoffers. Dat is een daling tegenover 2020, een jaar waarin het cijfer nochtans ook al daalde door de lockdowns. Maar het moet nog beter kunnen, zeker qua alcohol.
187 doden op de Waalse wegen: dat is de (nog altijd droevige) balans die de overheid opmaakt voor het jaar 2021. Volgens het verkeersveiligheidsinstituut is dat 36 doden minder dan in 2020, dat een ‘goed’ jaar was, wellicht ook door de strikte lockdowns gedurende meer dan twee maanden.
De cijfers lijken dus positief, maar we moeten ze nuanceren. Minder dan 200 doden per jaar op de Waalse wegen was eigenlijk al de doelstelling van 2020. Bovendien heeft de pandemie ervoor gezorgd dat het verkeer vandaag anders verloopt. Er waren nu eenmaal minder feesten of evenementen omdat festivals en nachtclubs niets konden organiseren.
Sensibiliseren, maar anders
In La Dernière Heure geeft de regionale verkeersveiligheidsminister Valérie De Bue (MR) aan dat het nodig is om te blijven sensibiliseren, vooral rond alcohol. Dat blijft volgens haar een ‘plaag’. Het is een belangrijke uitdaging, zeker nu de nachtclubs weer open zijn en de zomer opnieuw heel wat festivals brengt. De autoriteiten verwachten dat er na twee jaar van beperkingen een grote behoefte aan vrijheid is, die zich op verschillende manieren kan uiten.
Daarom zullen de autoriteiten hun toon verharden. Niet zozeer repressief, maar eerder om te sensibiliseren. Zo zullen op strategische plaatsen en op zomerse dagen alcoholtesten worden uitgedeeld.
Het Waalse verkeersveiligheidsagentschap (AWSR) richt zich echter niet zozeer op jongeren, maar wel op jonge bestuurders. Voor de minister is dat een groot verschil, vooral omdat jongeren de neiging hebben om steeds later hun rijbewijs te behalen. Je kunt dus 40 jaar oud zijn en toch een heel jonge bestuurder zijn.
Na alcohol blijft snelheid de tweede grote doodsoorzaak in het verkeer. Dat is meteen de reden waarom de overheid een honderdtal nieuwe radars wil plaatsen in 2022, waarvan 25 trajectcontroles.
Bron: gocar.be – David Leclercq